Berkerjasama dengan orang
bukan Islam untuk mencapai perkara yang menjadi maslahah bersama sesama manusia
(kesejahteraan hidup duniawi, keadilan, membenteras kezaliman, penyelewengan,
rasuah, menjamin kehidupan rakyat yang lebih baik dan sebagainya) tanpa
melanggar mana-mana hukum-hakam Syariat, hukumnya adalah harus. Di dalam
al-Quran, Allah menjelaskan bahawa Nabi Muhammad diutuskan sebagai rahmat untuk
sekelian alam. "Dan tidak Kami utuskan engkau wahai Muhammad melainkan
sebagai rahmat bagi seluruh alam" (al-Anbiyak, ayat 107). Terdapat juga di
dalam al-Quran ayat yang menegaskan tidak dilarang orang Islam untuk berbuat
baik dan berlaku adil kepada orang-orang bukan Islam yang baik yang tidak
memusuhi kaum muslimin sekalipun pada zahirnya sahaja. "Allah tidak
menegah kamu dari berbuat baik dan berlaku adil (kepada orang-orang bukan
Islam) yang tidak memerangi kamu kerana agama kamu dan tidak mengusir kamu dari
tanah air kamu. Allah mengasihi orang-orang yang berlalu adil" (Surah
al-Mumtahanah, ayat 8).
Dari segi praktik pula, Nabi Muhammad -sallalalhu 'alaihi wasallam- telah
mengadakan perjanjian Madinah (Sahifah Madinah/Piagam Madinah) yang membabitkan
bukan sahaja golongan-golongan Islam tetapi juga kabilah-kabilah Yahudi di
Madinah. Jika berpakat dengan orang bukan Islam haram secara mutlaknya, nescaya
Nabi tidak akan mengadakan perjanjian dengan mereka. Adapun ada kabilah Yahudi
yang diusir dari Madinah oleh Nabi, itu kerana mereka melanggar perjanjian
dengan Nabi dan mengkhianati baginda. Jika mereka terus setia dengan Nabi,
nescaya mereka akan terus hidup aman damai di Madinah sebagai Ahlul-Zimmah.
Rasulullah pernah memberitahu para sahabatnya bahawa beliau pernah menyaksikan
persepakatan yang dibuat oleh beberapa pemimpin-pemimpin Quraish di Mekah
sebelum baginda dilantik menjadi Rasul (iaitu persepakatan yang dipanggil
Halful-Fudhul. Ketika itu usia Nabi 25 tahun). Persepakatan itu mereka meterai
bersama untuk mempertahankan sesiapa yang dizalimi di Mekah atau dirampas
haknya. Nabi berkata; "Jika aku diajak untuk turut sama menyertai
persepakatan serupa, nescaya aku akan menyertainya. Ia lebih aku suka dari unta
merah" (al-Ahkam al-Sultaniyah, Imam al-Mawardi). Perhatikan, bagaimana
Rasulullah berhasrat menyertai persepakatan yang baginda sendiri tahu bahawa
mereka yang terlibat semuanya bukan Islam. Namun oleh kerana isi persepakatan
itu sama dengan apa yang dituntut oleh Islam iaitulah keadilan untuk manusia,
maka baginda menyokongnya.
Umno krjasama dgn bukan Islam dihukum kapir... So..
ReplyDelete