Wednesday 22 October 2014

Dr Tareq Suwaidan difitnah oleh UG...

Tokoh gerakan Islam dunia yang terkenal juga difitnah oleh kumpulan UG  yang merasakan bahawa mereka sahajalah yang memperjuangkan Islam di Malaysia. Kumpulan itu mengkritik tokoh Ikwan yang terkenal apabila beliau mengatakan bahawa sistem Majlis Syura & Kepimpinan Ulamak yang diterjemahkan dalam PAS bahawa golongan bukan ulamak tidak boleh jadi pemimpin , keputusan majlis syura tidak boleh dibantah, itu sebenarnya sistem syiah, bukan sistem sunnah.


Dr Tareq Mohammed Al-Suwaidān (bahasa Arab: طارق محمد السويدان; lahir November 15, 1953) adalah seorang usahawan Kuwait, penulis dan penceramah, dan seorang pemimpin Ikhwanul Muslimin dari Kuwait .

Beliau terkenal di Timur Tengah dan dalam masyarakat Islam di seluruh dunia untuk pengurusan/latihan strategik perancangan, ceramah motivasi dan rancangan televisyen dan penampilan.

Menurut majalah Forbes (bahasa Arab edisi: Forbes Saudi), Al-Suwaidān menduduki tahap kedua dalam pendapatan bersih tahunan antara penceramah Islam di dunia Islam dengan keuntungan bersih yang dianggarkan sebanyak $ 1 juta pada tahun 2007.

 Al-Suwaidān telah dilatih dalam ilmu-ilmu klasik Islam di masa mudanya dan tinggal dan belajar di Amerika Syarikat, setelah menerima BS dalam kejuruteraan petroleum dan gas asli dari Penn State University dan Ijazah Sarjana Sains dan Ph.D. Kejuruteraan petroleum dari Universiti Tulsa. 

 Al-Suwaidān adalah personaliti TV, dengan TV menunjukkan ranking antara yang tertinggi di peringkat pada Timur Tengah saluran TV satelit seperti MBC, Abu Dhabi TV, Orbit, Dream, Iqra dan Al-Resalah TV.

 Kira-kira 10 juta penonton menonton rancangannya setiap hari di MBC setiap tahun di bulan Ramadhan 

 Al-Suwaidān merupakan bekas Pengurus Besar Al-Resalah Satelit TV, gagasan dari pengusaha Saudi Putera Al-Waleed bin Talal. 

 Pada bulan Ogos 2013, Putera Talal memecat Suwaidān kerana pengakuannya sebagai pemimpin Ikhwanul Muslimin di Kuwait . Putera Talal menulis di akaun Twitter-nya bahawa dia memecat Tarek Al-Suwaidān "kerana dia mengakui ia menganggotai gerakan Ikhwan itu." 


 Al-Suwaidān adalah seorang pengurus, kepimpinan dan perunding perancangan strategik di Timur Tengah dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Inovasi Teluk.  Ia sering dirujuk oleh organisasi sektor kerajaan dan swasta serantau yang mantap. Beliau juga merupakan Pengerusi yang AWARE (Peguambela bagi Barat-Arab Perhubungan & Exchange) pusat di Kuwait. 

No comments:

Post a Comment